Prawa i Obowi±zki ucznia
Ucze? ma prawo:
1.
Przejawiania w?asnej
aktywno¶ci w zdobywaniu wiedzy i umiej?tno¶ci przy
wykorzystaniu wszystkich mo?liwo¶ci szko?y, wyra?ania opinii i w±tpliwo¶ci
dotycz±cych tre¶ci nauczania oraz uzyskiwania na nie wyja¶nie? i odpowiedzi.
2.
Przedstawiania wychowawcy
klasy, dyrektorowi szko?y i innym nauczycielom swoich problemów
oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyja¶nie?.
3.Poszanowanie godno¶ci w?asnej
w sprawach osobistych, rodzinnych i kole?e?skich.
4. Jawnego wyra?ania opinii
dotycz±cych szko?y; nie mo?e to jednak uw?acza? niczyjej
godno¶ci osobistej.
5.Do inicjatywy spo?ecznej i
obywatelskiej; mo?e nale?e? do wybranej przez siebie
organizacji ideowo - wychowawczej lub spo?ecznej; w przypadku
organizacji dzia?aj±cych poza szko?±- za wiedz± i zgod±
dyrektora szko?y.
6. Uczestniczenia w zaj?ciach
pozalekcyjnych i pozaszkolnych; udokumentowana pozaszkolna dzia?alno¶?
spo?eczna jest oceniana na równi z dzia?alno¶ci± spo?eczn±
w szkole.
7.Reprezentowania szko?y w
konkursach, przegl±dach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze
swoimi mo?liwo¶ciami i umiej?tno¶ciami.
8.Do odpoczynku w przerwach
mi?dzy lekcyjnych ,na okres przerw ¶wi±tecznych i ferii nie
zadaje si? prac domowych.
9.Do opieki socjalnej na
zasadach okre¶lonych odr?bnymi przepisami.
10. Do jawnej, przeprowadzonej
na bie?±co oceny swego stanu wiedzy i umiej?tno¶ci; oceny z
poszczególnych przedmiotów otrzymuje wy?±cznie za wiadomo¶ci
i umiej?tno¶ci; zachowanie si? w szkole i poza ni± ocenia si?
odr?bnie.
11.Do powiadomienia z
wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów
wiadomo¶ci; w ci±gu dnia mo?e si? odby? tylko jeden
sprawdzian, a w ci±gu tygodnia nie wi?cej ni? trzy
12.Do dodatkowej pomocy
nauczyciela zw?aszcza wtedy, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materia?u i
powtórnego we wspólnie uzgodnionym terminie, sprawdzenia i oceny wiedzy i umiej?tno¶ci ; ma te? prawo do
pomocy ze strony kolegów
Ucze? ma obowi±zek
1.Zachowanie si? w ka?dej
sytuacji w sposób godny m?odego Polaka
2.Wykorzystywanie w pe?ni
czasu przeznaczonego na nauk?, rzetelnej pracy nad poszerzaniem
swej wiedzy i umiej?tno¶ci, systematycznego przygotowania si?
do zaj?? szkolnych, uczestniczenia w wybranych przez siebie zaj?ciach
pozaszkolnych lub wyrównawczych.
3.Pstepowanie zgodnego z
dobrem szkolnej spo?eczno¶ci, dbania o honor i tradycj? szko?y,
wspó?tworzenia jej autorytetu.
4.Godnego, kulturalnego
zachowania si? w szkole i poza ni±, dbanie o pi?kno mowy
ojczystej.
5.Okazywanie szacunku
nauczycielom oraz innym pracownikom szko?y, podporz±dkowania si? zalecenia i
zarz±dzeniom dyrektora szko?y, rady pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom
rady samorz±du klasowego lub szkolnego :spory rozstrzyga si? tylko
na zasadach okre¶lonych w regulaminie szko?y.
6.Przestrzeganie zasad wspó??ycia
spo?ecznego, a szczególnie:
- okazywanie szacunku doros?ym
i kolegom,
- przeciwstawianie si? przejawom brutalno¶ci i wulgarno¶ci,
- szanowanie pogl±dów i
przekona? innych ludzi,
-
poszanowanie wolno¶ci i godno¶ci osobistej drugiego cz?owieka,
- zachowanie w
tajemnicy korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w
zaufanie, chyba ?e szkodzi?yby to ogó?owi lub ?yciu i zdrowiu powierzaj±cego.
7.Dbanie o bezpiecze?stwo i
zdrowie w?asne oraz swoich kolegów:
ucze? - nie pali
tytoniu, nie pije alkoholu, nie u?ywa narkotyków i innych ¶rodków odurzaj±cych.
Jest czysty i schludny .
8.Troszczenie si? o mienie
szko?y i jej estetyczny wygl±d, starania si? o utrzymanie
czysto¶ci i porz±dku na terenie szko?y.
|